
Testimony of the Broadcasting Board of Governors 

Delivered by S. Enders Wimbush 

Before the 

Subcommittee on Oversight and Investigations 

Committee on Foreign Affairs 

U.S. House of Representatives 

April 6, 2011 

 

 

Mr. Chairman and Members of the Subcommittee, it is our pleasure to be here 

today to speak to the role of U.S. international broadcasting in advancing U.S. 

national interests. 

 

Just a few months ago in Tahrir Square, a nascent democratic movement that 

started in Tunisia blossomed on the streets of Cairo. Citizens took to the square to 

air their political and economic demands for change and justice.  

 

The Arab-speaking world saw and heard the events unfold through reporters from 

Alhurra Television, on the scene and on the air, 19 hours a day, providing live 

coverage of these historical events.  Radio Sawa’s Egyptian stream expanded its 

newscasts to provide in-depth information on the latest news from Cairo, 

interviews with U.S. officials, demonstrators in the square, and noted analysts from 

U.S. and Middle Eastern human rights organizations and think tanks. 

 

At the height of the demonstrations, pro-Mubarak protesters targeted international 

journalists, including those of Alhurra.  They passed out flyers in the streets, 

naming Alhurra, saying “we are going to kick you out of Egypt.”  Thugs came to 

the Alhurra news studio in Cairo, threatening the journalists with bodily harm, and 

told them to leave.  Alhurra’s correspondents quickly relocated to another facility 

and continued reporting.  For a time, as these threats against journalists continued, 

Alhurra was the only international satellite news network to broadcast live from 

Cairo.  

 

Stories from the Square included a profile of Rami Gamal Shafik Ahmed, a young 

man who came out to protest in Tahrir Square to call for change. Rami was killed 

during the clashes; yet his family continued to protest each day to finish the fight 

he started.     

 

From the beginning of the democratic movement in January, Alhurra and Radio 

Sawa’s newsrooms received calls from Egyptian opposition leaders and citizen 



2 

 

protesters wanting to share information and their views.  Representatives of 

Egyptian opposition parties  – including Wafd, Ghad, and the Movement for 

Democratic Change – contacted the Alhurra newsroom.  They wanted to appear on 

Alhurra because they knew people were watching and listening. 

 

Alhurra’s coverage was quoted around the world, including by CNN. The leading 

pan-Arab newspaper Al Hayat, wrote that “Alhurra was distinguished for its live 

and continuous coverage of the protest through its network of correspondents in 

the different Egyptian cities.”  Time.com commented on Alhurra’s positive 

coverage, “exposing Yemenis to the support of the outside world.”   

 

Alhurra’s coverage of Middle Eastern dissent continued in Libya, Syria, Bahrain, 

and Yemen.  In Libya, a Radio Sawa correspondent accompanied the rebels as they 

advanced towards Tripoli and their eventual retreat under heavy fighting.  In an 

attempt to deprive Libyans of an accurate portrayal of events happening in their 

country, Libyan authorities jammed the Alhurra signal on the popular Nilesat 

satellite system for almost a month.  When the signal was initially jammed, 

Alhurra’s newsroom received hundreds of phone calls an hour from Libyans 

saying they could not receive the channel’s signal.  In the meantime, state-

controlled channels insisted that everything was normal and there was no 

insurrection. 

 

On March 27
th
, in a cooperative transmission effort with the Department of 

Defense, direct broadcasts of Radio Sawa were beamed to Libya on an FM 

frequency from the “Commando Solo” airborne transmission platform. Commando 

Solo will provide approximately six hours per day of radio transmission from the 

aircraft.   Prior to this breakthrough, Radio Sawa was only available in Libya via 

Internet streaming or satellite broadcast.  

 

Using social media, Alhurra and Radio Sawa are soliciting citizen journalists to 

provide crowd source information to complement the reports provided by their 

correspondents.  Audiences across the Middle East discussed the historic events 

across the region through social media. Comments to Alhurra and Sawa were 

discussed on the air. The networks regularly ask questions through Facebook, such 

as, ‘will Libya become a democratic state or head into civil war,’ and encourage 

viewers to share their opinions.  

 

Over the last three months Alhurra has experienced an enormous increase in 

feedback from the audience.  Using email, Facebook, and Twitter, Alhurra and 



3 

 

Radio Sawa have heard from their audiences in a way never previously 

experienced.  Comments received from the audience include: 

 

• Arabs discovered that Alhurra is one of the most credible channels. I’m sure 

that you will contribute to spreading the ideas of freedom and democracy. 

• I would like to thank you for your honest view of the current revolution 

happening in Egypt. 

• I watch Alhurra constantly because it is credible. 

• "Thanks you for the most distinctive coverage and analysis of this great 

event and all the global and political developments on the subject.” 

• "Thanks for the genius Akram Khuzam who oversees and continues to 

convey to us everything from the field.” 

 

In a BBG flash survey of 500 respondents in Cairo and Alexandria from February 

3 - 8, of the sources Egyptians said they were using for news and information 

about the protests and related developments, 98% cited TV, 76% friends and 

family, 52% radio, 51% newspapers, and 31% the Internet.  Poll results indicate 

that Alhurra TV reached a large audience during this period, with 25% of 

respondents saying they had used the station to follow the events – far more than 

either BBC or CNN.   

 

As the political events in Egypt and the Middle East unfolded, every BBG network 

provided reports on this aspirational story.  

 

The Voice of America relayed the story around the world.  RFE/RL and Radio 

Free Asia also carried the story, tailoring it to their audiences.  In China, RFA 

focused mainly on China’s reaction to the demonstrations, including the 

government ban on news of the unrest as well as Chinese cyber activists’ calls for 

similar demonstrations.  Similarly, Radio and TV Marti reported the story of Egypt 

and Libya to its listeners and viewers in Cuba.   

 

The programming produced during these events is emblematic of the work that 

U.S. international broadcasting has done throughout its history.  Over 60 years ago, 

our nation began laying the foundations to support the free flow of ideas around 

the world in support of democracy and freedom of thought.  The Voice of America 

and Radio Free Europe/Radio Liberty served American interests during the Cold 

War, bringing the power of a free press to populations under the thumb of 

ideologically driven information sources.   

 



4 

 

Today, the United States faces new threats, including that of violent extremism.  

We understand that we cannot combat extremism through force alone.  It is 

critically important that we engage audiences in discussions about events on their 

soil and abroad, and provide the accurate news and information that supports 

freedom of thought and democratic development.   

 

Throughout U.S. international broadcasting’s long history, the tools and goals have 

been consistent:  delivering consistently accurate, reliable and credible reporting 

that opens minds and stimulates debate in closed societies -- especially where local 

media fails to inform and empower its citizens.   

 

The Subcommittee has asked whether America’s foreign broadcasting is consistent 

with our nation’s interests and commitment to freedom.  We believe that it soundly 

is.  The BBG’s legislative mandate, spelled out in the U.S. International 

Broadcasting Act of 1994, defines the BBG’s role and function in the national 

interest and the support of freedom.  The Act finds that “Open communication of 

information and ideas among the peoples of the world contributes to international 

peace and stability and the promotion of such communication is in the interests of 

the United States.” It requires that BBG broadcasts shall include “news which is 

consistently reliable and authoritative, accurate, objective, and comprehensive” and 

that broadcasting shall “be conducted in accordance with the highest professional 

standards of broadcast journalism.” 

 

The Act recognizes that accurate news informs the public, allowing individuals to 

aspire to freedom, and to make decisions based on what is true – rather than on 

what their governments may tell them.   

 

This simple idea – that the objective truth serves the national interest -- has had 

profound consequences.  Accurate, comprehensive news from VOA during World 

War II contributed to the defeat of German Nazism.  During the Cold War, the 

same news product from the Voice of America and Radio Free Europe/ Radio 

Liberty broadcasts helped end Soviet totalitarianism.  

 

Today, U.S.-sponsored broadcasts, available through radio, television, the Internet 

and mobile devices, allow populations to learn the facts; share their experiences on 

the ground through Twitter, SMS text, and cell phone video; and become 

participants in the global community that is providing a new voice to those who 

have had none.   

 



5 

 

In those early days of the VOA and RFE/RL, broadcasts focused on Europe and 

the former Soviet Union.  Today, four of the five broadcast networks under the 

supervision of the Broadcasting Board of Governors -- the Voice of America 

(VOA), the Middle East Broadcasting Networks (Alhurra TV and Radio Sawa), 

Radio Free Europe/Radio Liberty, and Radio Free Asia -- provide programming 

for Muslim audiences. 

 

Eighteen of RFE/RL’s broadcast languages, almost two-thirds of the total, are 

directed to regions where the majority populations are Muslim, including to Iran, 

Iraq, Afghanistan, Azerbaijan, Bosnia, Kosovo, Kazakhstan, Kyrgyzstan, 

Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan, as well as the majority Muslim 

populations of Tatarstan, Bashkortostan, and the North Caucasus in the Russian 

Federation.   

 

BBG broadcast resources follow national security priorities. 

 

• VOA’s Persian News Network (PNN), the top international broadcaster to 

Iran, reaches 19.6 percent of the adult population watching at least once 

weekly, with the majority of those surveyed indicating the network has 

increased their understanding of events in the Middle East, Iran, and the 

U.S.  The PNN website is one of VOA’s most active.  Its popular satire, 

Parazit (or “Static”) attracts millions of Facebook page views, and was 

featured in the Washington Post and on the John Stewart show as a ground-

breaking program.  

 

• The Middle East Broadcasting Networks broadcast throughout the Middle 

East, to an audience of 35 million.  

 

• VOA’s Indonesian Service broadcasts to the largest Muslim majority 

country in the world and now reaches more than 26 million Indonesians each 

week.   

 

• Broadcasting in a coordinated stream, VOA and RFE/RL provide news and 

information to Afghanistan and the Afghanistan-Pakistan border region in 

Dari and Pashto.  RFE/RL and VOA together reach 65 percent of Afghan 

adults each week.   

 



6 

 

• Targeted programming by RFE/RL and VOA to the Pakistan-Afghanistan 

border region – in the Pashtun dialect of the region – reaches a critical 

audience that would otherwise consume Taliban radio.   

 

• Every week, 73 percent of Iraqi adults—some 9.5 million people—listen to 

or watch one of the four BBG broadcasters serving the country: Alhurra TV, 

Radio Sawa, RFE/RL’s Radio Free Iraq, and VOA Kurdish. 

 

Advancing press freedom is central to the broadcast mission.  Our broadcasts serve 

as both an alternative to censored media and a model of a free press.  Our 

journalists around the world endure hardships and take great risks to bring news 

and information that is vital to our audiences.  As the State Department honors its 

diplomats who have died while serving their country, the BBG’s memorial to 

fallen journalists honors their cause.  Our technical experts who combat censorship 

online and on the airwaves, play a continuous chess match of transmission 

interference circumvention.   

 

BBG broadcasts serve a host of critical functions, including: 

• Fostering respect for human rights; 

• Strengthening civil society, rule of law, and transparency; 

• Stemming religious and ethnic intolerance; 

• Combating hate media; and  

• Communicating what America stands for – our policies, values, and culture. 

 

A VOA broadcaster once said that the impact of U.S. international broadcasting is 

“being there, every day.”  Audiences around the world depend on our consistent 

broadcasts.  On Burmese opposition leader and Nobel Peace Laureate Aung San 

Suu Kyi’s release from house arrest, she immediately sought to appear regularly on 

VOA and Radio Free Asia’s Burmese Service programs.     

 

Listeners were able to engage Aung San Suu Kyi on topics of their choice in a 

weekly series.  In the first installment, Ms. Suu Kyi answered questions from 

listeners on her time under house arrest, global sanctions against Burma, free 

speech and human rights, and democracy.   

 

 

 

 



7 

 

Iran 

 

In Iran, BBG networks continue to provide critical information to a population that 

must rely all too heavily on state-sponsored news reports.  VOA’s Persian News 

Network continues to grow in professionalism and its impact is seen in audience 

response.  After Iran’s disputed June 12 presidential election, citizen journalists in 

Iran sent cell phone videos and still photos directly to PNN, providing evidence of 

the chaos on the ground that could be shared with their countrymen throughout 

Iran.  Those events triggered thousands of emails and phone calls to the network.  

In a flash poll taken in Iran shortly after the elections, 31 percent of those polled 

said they had followed the election controversy on PNN’s “Newstalk” program.   

 

Reporting on events within Iran, RFE/RL’s Radio Farda continues to expose 

injustice, such as in its story on the plight of members of a Workers Union who 

were imprisoned for insulting the Supreme Leader, Ayatollah Khamenei. Radio 

Farda’s medium wave signal has been jammed since shortly after its inception.  

More recently, it was the target of a denial-of-service attack to swamp Farda’s 

incoming phone lines and disrupt calls from its audience.   

 

Given the high priority of broadcasting to Iran, the Board has performed close 

oversight of program capabilities, with the knowledge that these broadcasts must 

continue to meet the needs of the Iranian people and U.S. national interests.  

 

New leadership at PNN is building on the network’s earlier engagement with 

Iranian audiences.  Program adjustments and enhancements are underway that will 

provide more investigative news, greater insights into American life, coverage of 

Iranian history and culture, in-depth economic reporting, and programs that create 

and moderate debate between representatives of major Iranian political and social 

groups. 

 

Through programming that honors Iran’s past, we can discuss Iran’s 2,500 year 

legacy – one that the Iranian government intentionally diminishes.  Our future-

oriented programming will connect us to the aspirations of the Iranian people to 

connect with the world around them.  Enhanced economic programming will 

expose government corruption, commodity cartels, and Revolutionary Guard 

economic dominance.  Of even greater interest would be discussion of Iran’s huge 

economic potential should its leadership abandon its nuclear program and malign 

activities in the region, and its government’s decision to nonetheless hobble this 

potential at the expense of its citizens.  



8 

 

 

Ensuring Media Access 

   

A prerequisite for success in PNN’s transformation is achieving robust and secure 

satellite, radio and internet access for PNN’s programming to Iran.  The Iranian 

government routinely jams our satellite transmission as well as our radio 

programming, and takes a series of steps to inhibit access to our Internet materials.   

 

The BBG also relies on satellite broadcasting to bring its TV and radio 

programming to audiences, such as in the Middle East and Iran.  By and large, 

satellites are not jammed.  However, there have been recent episodes of satellite 

jamming of Alhurra Television programming during the recent unrest in the 

Middle East, and more sustained satellite jamming of PNN by the Iranian 

Government.  

 

Iran has employed two kinds of jamming techniques: Uplink jamming, which attacks all 

programming on the satellite transponder; and downlink or terrestrial jamming at or near the 

frequency of the receiving satellite antenna system.  Iran has been using downlink 

jamming techniques for at least 10 years on a regular basis and is known to increase 

the intensity of jamming during and after internal political events in an effort to 

restrict outside influences.   

 

Finding technical and diplomatic solutions to counter the Iranian government’s 

measures is essential to achieving the BBG’s mission.   

 

China 

     

The BBG sponsors two broadcast networks that reach China – VOA and Radio 

Free Asia.  Both provide radio broadcasts to China and both have a substantial web 

presence. VOA also provides five hours of weekly television broadcasts.   

 

As is the case in Iran, the broadcasts face substantial transmission hurdles.  The 

BBG is unable to place its programming on any media in China, and the Chinese 

government heavily jams our radio broadcasts.  

 

In spite of this, China’s firm control over access to information has been 

increasingly thwarted by the proliferation of cell phones and the Internet.  The 

Internet is particularly worrisome to the Chinese, and authorities have been 



9 

 

working on ways to limit its scope.  Nonetheless, the Internet offers opportunities 

for the BBG and other media to reach Chinese citizens.  

 

Web traffic to VOA’s Chinese Service increased by 117 percent in March 2011 

compared to the same period in 2010, to reach more than 1.1 million monthly 

visits.  This number does not include all proxy traffic.  This more than doubling in 

web traffic is attributed to fast, unique and accurate reports about the Jasmine 

demonstrations in China and events in the Middle East and the U.S. response.   

VOA also reached eight million recipients in February for its daily Chinese news 

emails delivered to the PRC. 

 

Audiences for VOA’s China Service programming can hear programming by 

Correspondent Zhang Nan in Beijing, questioning the hidden costs associated with 

events of the National People's Congress, and reports by Correspondents Nan 

Wang and Suli Yi in Oslo covering the Nobel Peace Prize events for Chinese 

dissident Liu Xiaobo. 

 

A listener to Radio Free Asia might hear a report on the detention of longtime RFA 

supporter and interviewee Ran Yunfei. Ran, an activist and writer, was charged 

with "incitement to subvert state power." He was arrested after he published an 

article online detailing support for the Egyptian revolution which brought an end to 

the 30-year rule of former president Hosni Mubarak.  

 

Social Media 

 

As events in North Africa and the Middle East indicate, the communications 

environment around the world is changing rapidly.  BBG and State Department 

sponsored independent research confirms the gathering momentum behind the use 

of digital media as a source of news and information, as well as the accelerating 

decline of radio – and particularly shortwave radio – in many parts of the world.   

 

In this changing environment, the BBG needs to respond to this new global 

challenge with the same innovation and creativity that marked the U.S. response to 

the Cold War.  The digital age offers new channels to disseminate our journalism.  

But it also offers the opportunity to interact with audiences, to share news and 

opinions, rather than simply handing down the news.  Building online communities 

with our audiences offer the promise to actively engage in discussion on issues of 

mutual concern and interest.  The agency’s web anti-censorship program, using 

proxy sites and downloadable software, can sustain this web community.   



10 

 

 

In response to government censorship of the Internet, the BBG has developed a 

robust anti-censorship program to combat web blockage.  This anti-censorship 

program is a small, but increasingly important, part of the agency’s mission to 

provide news and information to audiences overseas.   

 

The agency’s Anti-Censorship Team employs existing technology to overcome 

web censorship, explores ways for our audiences to get past state-imposed 

censorship of websites and e-mails, and provides unfiltered access to information.  

 

Our most used anti-censorship tools are web-based proxies with e-mail 

notifications of changed web proxy addresses.  BBG broadcasters send large 

amounts of e-mails daily to interested users (primarily in China and Iran) that 

include both news summaries and proxy links. To get the e-mails through censors, 

we change keywords and modify the apparent sender. 

 

The agency also partners with numerous academic and non-government 

organizations working on freedom of access to the Internet to develop and 

implement circumvention tools.   

 

Traffic to BBG digital platforms and interactive dialogue with audiences has 

increased as young audiences seek information unavailable through local media. 

As digital traffic has increased, trends for radio listening are downward.    

 

In 2006, 24 percent of Chinese adults owned and used radio for news and 

information.  Results of a 2009 survey indicated that only 8 percent of Chinese 

adults are weekly radio listeners – half as many as in 2007. 

 

Ownership and use of shortwave radio is in further decline. The BBG’s 2010 

survey showed that only .1 percent of respondents listen to VOA in Mandarin. 

Only 0.4 percent of respondents reported listening to any shortwave radio 

broadcasts in the previous week.   Survey results showed hardly any acknowledged 

listening to any international broadcaster.  Twenty-two out of 8,635 respondents 

reported having ever listened to VOA, while 7 had ever listened to RFA or BBC.   

 

In contrast, the trend for use of the Internet and mobile technology is increasing 

rapidly.  China has the largest number of Internet users in the world.  

 



11 

 

VOA Mandarin streams had 432,000 views in January 2011, and China is a 

consumer of VOA’s English and Special English websites and media content - 

these websites are not blocked by the Chinese government. VOA’s English 

learning website, “goEnglish.me” is also unblocked. 

 

A recent survey showed that 38 percent of respondents said they own a computer, 

up from 30 percent in 2008 and 20 percent in 2007.  Twenty-eight percent of 

Chinese are weekly Internet users – representing a sevenfold increase in China’s 

Internet population since 2003.   

 

The growth of mobile technology will offer additional means for content delivery 

to Chinese audiences.  Seventy-five percent or more of Chinese mobile subscribers 

are projected to have access to the Internet within five years.  By 2015, more than 

550 million people are projected to have 3G subscriptions in China.  

 

Conclusion 

 

BBG networks play a critical role in countries that lack adequate press freedom 

and credible alternative media.  We succeed when (a) we deliver the news our 

audiences want and need to make informed judgments about their societies, and (b) 

we deliver our content via the media our audiences prefer and can easily access.  

This is a simple formula but one that requires the agency to remain on top of media 

realities and trends, and position ourselves for the future.   

 

Broadcasting is an independent yet integral part of a global U.S. government 

communications effort that seeks to advance U.S. national interests.  In areas of 

critical U.S. foreign policy interest, there are numerous players in public 

diplomacy and strategic communications activities.   

 

U.S. international broadcasting has a distinct niche – objective journalism.  The 

power of a free press fuels and sustains the exchange of ideas and the struggle for 

individual thought and freedom.   

 

We would be happy to answer any questions you might have.  

 


