
The United States Congress 
House Committee on Foreign Affairs 

 

Is America’s Overseas Broadcasting Undermining our National Interest and the Fight against Tyrannical 

Regimes? 

 

April 6, 2011 

 Amir A. Fakhravar 

Secretary General, Confederation of Iranian Students 

Good Afternoon honorable members of congress, Ladies and Gentlemen;  

I am honored and delighted to be among members of House Foreign Relations Committee and 

distinguished guests who are testifying today. My name is Amir Abbas Fakhravar, a writer, 

former political prisoner and the secretary general of the Confederation of Iranian Student (CIS) with over 

8000 members inside and outside of Iran. CIS was recognized by the Congressional Research Service as 

one of the most important Iranian opposition groups since 2009 until now. 

In 1992, I was seventeen when I was first arrested for a speech in which I criticized the Islamic 

Republic’s Supreme Leader, Ali Khamenei. For the next fourteen years I was in and out of prison while I 

was trying to finish my studies in medical school and later law school. In all, I spent over five years in 

different prisons, eight consecutive months of which was in solitary confinement. 

 

 In 2005, I escaped prison and so I had to live underground for months before I left Iran. During that time, 

I had a chance to watch VOA TV and listen to Radio Farda.  After receiving the news all my life from the 

propaganda machine of the Islamic Republic, I was excited to finally watch a Western news source, 

specially an American one. I expected news that was pro democracy, pro freedom and pro US policies. To 

my surprise, there was a clear anti-American tone in some of the programs especially those that covered 

the news in Iraq and Afghanistan.  

 

VOA and Radio Farda both contacted me in those days and I had a couple of interviews with both of 

them. I openly expressed my pro-Western and pro-American views and my opposition to the totalitarian 

and incorrigible nature of the Islamic Republic. My following interview was canceled and instead, I saw 

two members of Tahkime Vahdat, a government sponsored student organization being interviewed on that 

program.  

 

When I came to the United States in May 2006, and I found out that VOA/PNN and Radio Farda were 

paid for by U.S. tax dollars, I knew something was not right in these organizations. 

 

Senator Tom Coburn invited me to testify before the Senate Homeland Security Committee on July 20, 

2006. The subject was the nuclear impasse of the Islamic Republic, but with Senator Coburn's help I was 

able to also put a spot light on VOA PNN and Radio Farda.  In my testimony at the time, I said," I do not 

think that the American taxpayers are happy to see their money being used for propaganda against the 

United States." "With the so-called balanced view of these two media, they have really caused nothing but 

confusion among Iranians." Needless to say that CIS and myself were boycotted from VOA/PNN and 

Radio Farda for more than four years. I was personally criticized and discredited on air on several 



occasions. CIS and Iranian Freedom Institute conducted a thorough research into the affairs of VOA/PNN 

and Radio Farda from 2006 to 2008. This research included close monitoring of their programming, 

confidential interviews with employees who were willing to talk and a study in the background of 

employees. The results were submitted to Senator Coburn and BBG. For two years Senator Coburn and a 

team of his staff followed VOA/PNN’s actions. As a result the entire management of Persian Service was 

investigated by Inspector General and the management at VOA PNN was removed in Sept. 2008.  Even 

though this removal took place, nothing really changed because the new management team was simply a 

reshuffling of existing employees. 

 

On February 23, 2010, after one of our briefings to members of congress, congressman Trent 

Franks wrote a letter to President Obama with 69 signatures of members of congress asking VOA PNN 

programs to be reviewed. Weeks later, the entire management of Persian service at VOA was removed in 

May 2010; however the void of management made matters even worse.  

From 2006 to 2010, the managers of VOA/PNN started expanding the programs from 2 hours to 8 hours 

without any real plans or strategies only to create generous expense accounts and positions for their 

family members and friends. The number of employees grew threefold to over 200 people. The low 

quality of the added programming forced them to cut them back to a total of four hours again in 

November 2010. Curiously, not one employee was laid off. As a result of these low quality programs and 

its unprofessional staff, VOA/PNN lost much of its audience and Iranians turned to more reliable sources 

such as BBC Farsi.  

 

In the early part of 2010, new members of Broadcasting Board of Governors were appointed by President 

Obama to solve the issues and improve the situation. By the middle of the year they were all confirmed by 

the Senate and Governor Enders Wimbush, who had a valuable management experience in Radio Free 

Europe, started to investigate the root of the problem in the Persian Service. CIS had several meetings 

with Governor Wimbush, executive directors and staff members of the BBG, and many Congressmen and 

Senators including members of the Foreign Affairs Committee, Mr. Chairman Congressman Dana 

Rohrabacher (R), Congressman Ed Royce (R), Congressman Ted Poe (R) and Congressman Ted Deutch 

(D). When we shared our information on VOA with all of them, we all reached the conclusion that 

changing the management in and of itself is not the answer but the following problems should be 

addressed. 

 

1.   Not following the BBG and VOA mission by VOA Persian and Radio Farda. The BBG , VOA 

and Radio Farda’s mission statement reads “To promote freedom and democracy and to enhance 

understanding through multimedia communication of accurate, objective, and balanced news, 

information, and other programming about America and the world to audiences overseas.” however 

when you go to VOA Persian website you will see that the mission has been reduced to “Our ONLY duty 

is to report the news!” 

2.   Broadcasting Anti-American messages regularly without balance 

• August 2, 2007, News and Views, Opposing USA when reporting about ACAN Conference and 

Korean Hostage  

• August 9, 2007, News and Views, Setareh Derakhshesh, Hiroshima and Nagasaki and atomic 

Bomb, Report opposing USA 

• May 8, 9, 10, 2007, Bombing in Iraq and reporting only the negative aspects and insinuating the 

mistake of the US war in Iraq 



• August 21, 2007, Protest opposing Presidents Bush's trip to Canada and tarnishing the President 

with video and Picture 

• March 8, 2007, Trip with President Bush on Air Force One to South America and promoting 

Hugo Chavez against Bush 

• November 6, 2007, Hooshmand Mirfakhraie, Report against USA about atomic bomb and war in 

Korea  

• November 2, 2007, Setareh Derakhshesh, the host and a reporter exchange comments that an 

atomic bomb is only something an American is capable of doing, and they quote a World War era 

US fighter jet pilot that said killing the Japanese during Hiroshima was a duty, and both conclude 

with cynical comments 

• December 6, 2010, The night before one of the most important protest for the Green Movement, 

Setareh Derakhshesh interviews Anti-American Marxist-Stalinist, their dialogue is an 

understanding that implies the green movement is nothing short of a bunch of thugs in the street 

with no direction and created by the hand of “American Imperialism!” 

3.     Wasting money for unnecessary traveling and personal matters.  

4.     Nepotism. You can find many family members and friends with little or no journalism 

background among the personnel.  

5.     Favoritism  

6.     Lack of background check. Ahmad Batebi, was hired at VOA/PNN with a false resume. This 

person was given a special cell phone by the Islamic Republic’s Intelligence service so he could provide 

critical information to them and receive direction from them. Mana Rabeei, another VOA employee was 

previously working for Press TV, the official English TV of the Islamic Republic, and was the producer 

of a program praising the Basiji forces that was aired three days after Neda was killed. No wonder on 

March 17, 2010, she asked Congressman Ed Royce “What right did the congress have to sanction the 

Revolutionary Guards?! They protect the Iranian People and the country!” 

7.    Lack of oversight and supervision  

8.    Misusing the power of media to support the political views of its employees  

9.    Boycotting and even slandering people they don't agree with. 

10.  Inadequate or late coverage of protests in Iran and complete lack of support for the freedom 

fighters. Lack of coverage of the green movement, on June 20, 2009, the video of Neda Agha Sultan’s 

brutal murder was captured by a cell phone camera circulated around the world in a matter of minutes, 

however VOA PNN with the objection of Ali Sadjadi, (Chief news Editor) chose not to broadcast the 

video for three days allegedly because the video was not credible. Another example, on February 14, 

2011 when after a long period of silence, Iranians took to the streets once again to show the world that the 

green movement was still alive. Two young men were killed by the regime, PNN instead continued with 

their biography of Jennifer Lopez and even in the news segment reported these protests as the eighth or 

ninth new item. 

 

11.  Not supporting and criticizing the US policy. Both VOA/PNN and Radio Farda only invite guests 

who are opposed to sanctions. Although there have been a great deal of reports on the success of the 

sanctions, they concentrate on comments by Ahmadinejad and others that make them seem completely 

ineffective, beneficial only to the Revolutionary Guard or harmful to the Iranian people. For example 

Even though the proposal of oil sanctions by some of the most influential opposition groups was 



discussed in the U.S. congress and appears in the U.S. Congressional Reports, both VOA Persian and 

Radio Farda refused to even mention this important development. 
 
  With regards to the Cuban president’s resignation, on February 19, 2008, News & Views allocated 12 

minutes, in two separate segments, introducing Fidel Castro as a national, international hero, as well as a 

warrior against the Western powers.  It further elaborated for nearly 50 years; Castro provided happiness, 

strength, and national health care, which also used his powers to establish 10,000 schools to eliminate 

illiteracy in the nation.  Moreover, it emphasized the Cuban health care, and social security systems as 

one of the best in the world. As an example, the reporting stated that Castro has met with major world 

leaders, and later showed clips of Castro meeting with Hugo Chavez, Moamar Qadafi, and Mohammad 

Khatami of Iran.  The question that arises is, are these really “major” world figures?  

 

12.  Acting as a political party that shores up those with similar point of views and tries to weaken 

others. Former elements of the Islamic Republic , such as reformists, and known lobbyists for the Islamic 

Republic have dominated the political programs of VOA Persian and Radio Farda since 2006. They have 

appeared weekly, sometimes daily and have portrayed the Green Movement as a reform movement or a 

civil right movement only and have insisted that the people of Iran strongly oppose regime change. 

13.  Misusing VOA to support their favored political parties during the US and European elections. 

14.  Promoting personal business of employees on air with taxpayer’s money. 

15.  Undermining and demonizing the United States Army. Abjeez music video called ; Demokracy 

The host, Luna Shad, April 22, 2007, devotes 35 minutes of air time to an anti-American band that had 

produced a CD, containing a song that mocks the U.S. troops, and declares them occupiers.  The host 

actively campaigns on-air for the audience to purchase the CD and to support the band. 

    

Solutions: 

1. Watchdog Committee. This committee must operate under the BBG itself and must consist of people 

who speak English and Persian fluently, and are loyal to the United States and the BBG mission. This is a 

very easy and inexpensive solution and the mere presence of such a committee will prevent any 

infractions by the VOA and Radio Farda personnel.   

2. Rehiring the Employees, especially those who were hired during the Corruption years (2005-2011). A 

thorough background check, a verification of the personnel's educational and professional backgrounds 

listed on their resumes, and a removal of unnecessary and unqualified staff.  

3. Having a strong management team who can fully understand Farsi and English with a proven record of 

loyalty to USA and BBG’s mission. Presently, Ramin Asgard who has the above qualifications has been 

appointed as the director of VOA/PNN. He must be able to create such a management team and Congress 

must watch this cleanup process closely. The same must be done for Radio Farda. 

 
The Islamic Republic still remains the biggest foreign policy challenge of the United States. Diplomatic 

efforts have failed. The people of Iran have spoken loud and clear. They want a secular and democratic 

government. VOA/PNN and Radio Farda are two powerful yet so far neglected tools that can effectively 

tackle this challenge alongside oil sanctions. We must work to strengthen both before the only choices left 

are military action or learning to live with a nuclear Islamic Republic and its consequences. 

 

 
  

 

 



Olnitrb Ftateg $oust of $epreeentatioes

@ommittee on foreign 9ffnirg

"TRUTH IN TpsutroNy" DISCLoSURE Fonnr

Clause 2(g) of rule XI of the Rules of the House of Representatives and the Rules of the Committee
requile the disciosure of the following information- A copy of this form should be attached to your
written testimony and will be made publiciy available in electlonic folmat, per House Rules.

2. Org*nization or organizations you are
represenfing:

ir
i ' r t'-i: ,j Ar.i Vi ru tr. t- r
t l.l- ,\ t,... i ,\rr --. ir-r} f, t* ,-,

3. Date of Committee hearing:

^^ t

*4,1't tl t*' , t-L

4. Have you received any Federal grants or
contracts (including any subgrants and
subcontracts) since October 1, 2008
related to the subject on which you have
been invited to testify?

I lYes L-JX.,

5. Have any of the orqanizations vou are
representinq received any Federal
grants or contracts (including any
subgrants and subcontracts) since
October 1, 2008 related to the subject
on which you have been invited to
testify?

Yes Efr"
lf you answered yes to either item 4 or 5, please list the source and amount of each
grant or contract, and indicate whether the recipient of such grant was you or the
organization(s) you are representing. You may list additional grants or contracts on
additional sheets.

6.

7. Signature: (.-' .\

\_-/-- 
Ij

/t-',,

Please attach a copy oJ this Jorm to your written te.stimony.


