TV Marti: An Idea Whose Time Has Come — and Gone

Statement of Philip Peters
Vice President, Lexington Institute

Before the Subcommittee on International Organizations,
Human Rights and Oversight

Committee on Foreign Affairs
U.S. House of Representatives

June 17, 2009

Mr. Chairman, members of the Subcommittee:

| appreciate the opportunity to join you today to discuss TV Marti in the context of U.S.
policy toward Cuba.

I support public diplomacy in the large sense of that term, encompassing information and
ideas that our government directs to foreign publics; scholarship and visitor programs that
give foreign nationals chances to live, study, and work in America; and policies that
allow free, unregulated contact between Americans and people overseas. Vigorous
public diplomacy is an expression of American confidence, and it’s an underrated, cost-
effective foreign policy tool that boosts our influence around the world.

TV Marti is a classic instrument of public diplomacy, an attempt to go beyond the radio
signals of the VVoice of America, Radio Free Europe, Radio Liberty, and Radio Marti, and
to bring television programming to our neighbors in Cuba.

Last March 27, TV Marti marked 19 years on the air. It also marked 19 years without a
discernible audience in Cuba.

TV Marti has been broadcast from balloons floating in the air over Florida, from satellites
in outer space, and now from an airplane that flies figure eights in U.S. airspace south of
the Florida Keys.

Nineteen years of effort have not overcome Cuba’s jamming. | don’t think it’s possible
to find a broadcast engineer who will explain how a television signal that originates more
than 50 miles from its audience, can ever overcome jammers that are located amid the
target audience. We cannot repeal the laws of physics.



Among all the difficult decisions this Committee makes in its jurisdiction, | would think
this would be the easiest: to pull the plug on TV Marti. Lots of good intentions and hard
work cannot overcome the fact that this project is, and has long been, an affront to the
American taxpayer.

Some might argue that ending TV Marti would be a concession to the Cuban
government, a sign of retreat. By the same token, one could argue that a pitcher who
can’t locate his curve ball is backing down by switching to sliders and change-ups. Both
arguments are absurd — TV Marti is a tactic, not an end in itself, and it is certainly not a
test of anyone’s fortitude with regard to communism in Cuba.

If anything, TV Marti itself manifests weakness — it’s a communication program that
communicates with no one, and it wastes $10 million per year that could be used in other
ways actually to communicate with Cubans. Only in government could such a program
prosper for 19 years, into its fourth Administration and its eleventh Congress.

““No se ve”
How do we know that TV Marti has no discernible audience?
There is evidence, but | urge you to start with your intuition.

First, have you ever heard of a TV station that has been on the air for 19 years, and where
there is an active debate after 19 years as to whether its signal reaches the audience?
Every day people debate the quality of TV stations, or their audience size, but we never
debate whether a station actually appears on your TV if you tune in. The United States
government has created the first TV station in history to achieve that distinction.

Second, has anyone ever heard an anecdote from Cuba about TV Marti programming? |
have heard none in 19 years, and have seen evidence of none. That’s not so in the case of
Radio Marti. If one asks in Cuba, one does find Cubans who have heard Radio Marti and
have an opinion of it. Or we recall that in 2002, for better or worse, Radio Marti
broadcasts were said to have provoked a famous incident at Mexico’s embassy in
Havana. There is no similar story about TV Marti, and that should tell us something.

Now for evidence.

I cannot recall how many times | have asked Cubans in Cuba, all across Cuba, about TV
Marti and have received the same answer: “No se ve” (“It’s not seen”). For years, | have
asked diplomats and clergy and journalists who travel regularly around the island, and get
the same answer. | recall a conversation that a member of this Committee and | had with
a dissident in Cuba in 2004, where he asked about TV Marti and she called it “virtual TV
Marti.” Other travelers to Cuba report the same results.



A report last March by the BBC’s correspondent in Havana was typical: “I don’t know
anyone in Cuba who has seen TV Marti,” he wrote.

In August 2007, Cubanet reported on comments by a group of dissidents in a
videoconference; the report said they were in “consensus” that “work should be done so
that the [TV Marti] signal may fulfill its purpose.” To me, that’s a slightly cryptic way of
saying that the signal isn’t seen.

Then last April, there was a more direct statement in a letter that the dissident groups
Todos Unidos, Unidad Liberal de la Republica de Cuba, and Agenda para la Transicion
sent to President Obama. Those groups include virtually all the dissidents with whom we
are familiar. Their letter said TV Marti’s signal “simply does not reach Cuban homes.”

In December 2003, the Broadcasting Board of Governors reported that its surveys
showed that TV Marti had a 0.3 percent audience share.

Last January, GAO reported that “the best available audience research,” indicates that
“Radio and TV Marti’s audience size is small, with less than 2 percent of respondents to
telephone surveys since 2003 reporting that they had tuned in to Radio or TV Marti
during the past week.” By contrast, GAO reported, “over 90 percent of telephone survey
respondents said they watched Cuba’s national television broadcasts during the past
week,” and 60 to 70 percent report that they listen to three Cuban radio stations. Also:
“OCB [Office fo Cuba Broadcasting] officials said that the quality of Cuban television
programming has recently improved and includes popular U.S. programming (such as
The Sopranos and Grey’s Anatomy).”

And finally, I’ll note that a 2007 report from the State Department Inspector General
disclosed that the U.S. Interests Section in Havana has enlisted people at 15 sites
throughout Cuba to monitor Radio and TV Marti. These monitors’ reports, the State
Department says, provide a “bleak” assessment of TV Marti — it “can rarely if ever be
received.”

What to do?

This reporting — from independent observers, from dissidents, from our own government
— leads to a clear conclusion that Congress stop funding a program that has proven utterly
ineffective for 19 years.

At that point, there are several options for the money you would save.

First would be to simply stop spending the money and to make a miniscule contribution
to attacking our national debt, which everyone’s children and grandchildren would

appreciate.

Another option is to use the money to improve Radio Marti. That is a worthy goal, but
before spending the money there, | would urge skepticism on your part. Radio Marti is



changing to an all-news format, which may make its operation less expensive. And it is
not clear that improvements that Radio Marti might need, such as newsroom management
that is relentlessly committed to balance and objectivity, require money to implement.

What | would urge is a fresh look by Congress and the Administration at our public
diplomacy goals with respect to Cuba, and at all the tools available to achieve them.

I would urge you to begin that re-examination by recognizing that public diplomacy is
not a government monopoly. While our government has many good public diplomacy
programs, private Americans and American civil society are also sources of American
influence.

There is no more effective way to increase communication with the Cuban people than to
approve Chairman Delahunt’s legislation to end all restrictions on American travel to
Cuba. This concept was at the heart of the West’s successful approach to the Soviet bloc
when we supported the free movement of people in the Helsinki accords; it was at the
heart of President Reagan’s promotion of unrestricted exchanges with the Soviet Union.
In the first months after enactment, the flow of information and ideas on the part of
individual travelers and our nation’s vibrant civil society — universities, professional
associations, humanitarian and religious groups, cultural and sports organizations —
would far outweigh the impact of two decades of funds spent on TV Marti.

If TV Marti funds were to be redirected to programs related to Cuba, | would urge you to
look at the classic public diplomacy programs in the State Department’s Bureau of
Educational and Cultural Affairs. These are tested programs with track records, and they
have operated in many kinds of political environment. They include a wide variety of
exchange and visitor programs in all fields, including programs that send American
students and academics abroad, and that bring foreign students here. If you estimate the
total expenditure on TV Marti at $10 million per year for 19 years, that $190 million
could have brought 7.600 Cuban students to America for one-year study programs
costing $25,000 apiece.

I would also urge you to look at the private sector. One example is the One Laptop Per
Child program, an educational program developed at MIT by Professor Nicholas
Negroponte. The program was driven by American ingenuity and a desire to use the
power of computing and network communication to improve education around the world.
The program developed its own laptop, the XO, which costs about $200 and allows users
to communicate with each other through a wireless mesh network, so that all users in a
local area are interconnected. TV Marti’s 19-year budget would have paid for 950,000
XO laptops for Cuban children.

Those are three suggestions for increasing contact and communication with the Cuban
people. There are many more, and that is the goal that should be kept in mind — the point
of TV Marti, after all, was not to create a television station — it was to increase
communication with the Cuban people.



Other means of communication can easily succeed where TV Marti has failed. Some
may involve government spending, but at a time when communications are increasingly
being driven by citizens, not government or media institutions — witness the wave of
communication coming from audio, video, and text via cell phones in the streets of
Tehran in recent days — it is more likely that the Congress can do far more to increase
communication with Cuba by taking away restrictions on American liberties than by
taking our tax dollars to spend on government programs.

“Civilized people everywhere have a stake in keeping contacts, communication, and
creativity as broad, deep, and free as possible,” President Reagan said in 1984 at a
conference promoting exchanges with the Soviet Union. He had no illusions about the
Soviet government: “The Soviet insistence on sealing their people off and on filtering and
controlling contacts and the flow of information remains the central problem.” But his
prescription was clear, and we would do well to follow it today with regard to Cuba:
“The way governments can best promote contacts among people is by not standing in the
way.”



